فعالیت بدست آوردن منابع سیستم اطلاعاتی که مربوط به اطلاعات لازم از یک مجموعه است را میگویند. جستجوها میتوانند برپایه جستجوی تمام متن یا سایر جستجوهای مبتنی بر محتوا نمایه گذاری شوند. بازیابی اطلاعات علم جستجو اطلاعات در یک سند، جستجو برای خود سندها، جستجو برای فرادادهها که دادهها را توصیف میکنند
بسیار عالی و کامل مطالب رو بیان کردین ، به خوبی استفاده کردم
عالی فقط اگر مطالب با بیان ساده تری بیان می شد درکت بهتری از آن داشتم
کاملا مختصر و مفید حق مطلب رو بیان کردین ، استفاده کردیم.
شما میتوانید کاتالوگ خدمات شرکت داده پی جوی خیام را به صورت فایل دریافت کنین
مدلسازی مفهومی اطلاعات، یکی از فنون تجزیه و تحلیل و تشریح اطلاعات مورد نیاز کاربران سیستم است. در تجزیه و تحلیل اطلاعات باید ذهن خود را بر شناخت مفهومی اطلاعات متمرکز ساخت. در تشریح ماهیت اطلاعات باید از جملات موجز، دقیق و خوانا استفاده کرد. از آنجایی که تشریح اطلاعات، راهنمای طراحی پایگاه اطلاعاتی بهشمار میآید باید برای کاربران، برنامه نویسان و سایر متخصصان فنی خوانا باشد. زیرا راهنمای طراحی پایگاه اطلاعاتی بهشمار میآید. از آنجایی که هر سیستم کاربران متعددی دارد و آنان نیز از داده و بازدادههای گوناگون استفاده میکنند و همچنین تحلیلگر معمولاً با سیستم آشنا نیست و ضمن تجزیه و تحلیل و تشریح با آن آشنا میشود تشریح اطلاعات برای سیستم دشوار است.
بعد از تعریف مدل، سیستم آمادهٔ دریافت نیاز اطلاعاتی کاربر است. معمولاً کاربران نیاز اطلاعاتی خود را در قالب یک «پُرسه» برای سیستم بیان میکند که معمولاً شامل چندین کلمات یا عبارات است. سیستم سپس بر اساس مدلی که اطلاعات بر اساس آن تعریف شدهاند، میزان ربط هر سند را با پُرسهٔ کاربر محاسبه میکند، و سندهایی را که از همه باربط تر تشخیص داده شدهاند به عنوان نتیجهٔ بازیابی بازمیگرداند.
در مدل دودویی، نیاز اطلاعاتی کاربر به صورت عبارتی منطقی با عملگرهای AND و OR و NOT بیان میشود و هر سندی که این عبارت در مورد آن صحیح باشد بازیابی میشود. در مدل دودویی سند یا باربط است یا نیست، و هیچ معیاری برای سنجش میزان (درجهٔ) ربط وجود ندارد. مثلاً دو سند را در نظر بگیرید که یکی تماماً دربارهٔ ایران و نفت بحث میکند، و دیگری در مورد اقتصاد جهانی صحبت میکند و فقط از نام ایران و نفت به عنوان مثالی در یک جمله استفاده کردهاست. سیستمی که از مدل دودویی استفاده کرده تفاوتی بین این دو سند قائل نخواهد شد. در صورتیکه در واقع سند اول بیشتر به نیاز کاربر مربوط است.
در مدل برداری، برای سنجش میزان ربط اسناد و نیاز اطلاعاتی کاربر، سیستم اسناد موجود و پُرسهٔ کاربر را در فضای چند بعدی مدلسازی میکند. در نتیجه برای سنجش میزان شباهت میان بُردار پُرسه و بردار هر سند میتوان از زاویهای که این دو بردارها با هم میسازند استفاده کرد. اسنادی که بردارشان با بردار پرسهٔ کاربر زاویه کوچکتری میسازد بیشتر با نیاز اطلاعاتی کاربر هم جهت هستند و در نتیجه مرتبطتر خواهند بود. برتری این مدل این است که به سیستم امکان درجهبندی میزان ارتباط اسناد با پرسه را میدهد.
این مدل نخستین بار توسط استیو رابرتسن و کارن اسپارک جونز در سالهای ۱۹۷۰ معرفی شد. این مدل به لحاظ اینکه مدارک و پرسشها را به صورت بردار عرضه میکند شبیه مدلبرداری است، اما به جای بازیابی مدارک براساس میزان مشابهت با پرسش، مدارک را براساس احتمال ارتباطشان با پرسش بازیابی میکند. احتمال ربط مدرکی خاص به پرسش را میتوان با جمع اوزان ربط اصطلاحات آن مدرک، یعنی برآورد احتمال ظهور اصطلاحات موجود در پرسش و در مدرک مرتبط، و نه در مدرک غیرمرتبط، محاسبه کرد. در مدل بازیابی کلاسیک احتمالی، این احتمالات اصطلاح از طریق مجموعهای نمونه از مدارک و پرسشها همراه با قضاوت مرتبط مربوط به آن تخمین زده میشود. با وجود این، اجرای فرایند تخمین به صورت عملیاتی مشکل است، زیرا جمعآوری دادههای ربط لازم قبل از جستجوی واقعی عملاً غیرممکن است. در نتیجه، برای تخمین احتمال اصطلاح، معمولاً، در این مدل از بازخورد ربط استفاده میکنند. در مدل احتمالاتی هم به ازای هر نیاز اطلاعاتی، تمامی اسناد بر اساس احتمال این که با نیاز اطلاعاتی مرتبط باشد مرتب میشوند و لیست اسناد در نهایت به صورت درجهبندی شده (مانند مدل برداری) به کاربر نمایش داده میشود، به نحوی که اولین سندی که کاربر میبیند از همه بیشتر احتمال دارد که به نیاز او ربط داشته باشد.
بین بازیابی اطلاعات و بازیابی داده تفاوتهای زیادی وجود دارد. دادهها ابهام ندارند، اما اطلاعات نیاز به تفسیر دارد و در نتیجه مبهم میشوند. سیستمی که برای بازیابی داده طراحی شده نیازی به رفع این ابهامها ندارد، اما در سیستم بازیابی اطلاعات باید هر چه بهتر اطلاعات را مدل کرد تا ابهام در درک اطلاعات توسط سیستم کمتر شوند. به همین علت بر خلاف سیستمهای بازیابی داده که در آن کارایی سیستم از نظر سرعت و فضا به عنوان معیار ارزیابی در نظر گرفته میشود، در سیستمهای بازیابی اطلاعات، معیار دقت (precision) و بازخوانی (recall) و معیارهایی شبیه به آنها به عنوان معیارهای اصلی ارزیابی به کار میروند.
ارزیابی به عنوان جنبهای از مدیریت این توانایی را دارد که به مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی جهت درک و شناخت هر چه بهتر نیازهای مراجعانشان یاری رساند. چنین دانشی به مدیران کمک خواهد کرد تا در عرصههای مدیریتی تصمیماتی صحیح اتخاذ نمایند و از این طریق بتوانند خدمات مؤثرتر و مفیدتری به کاربران خود ارائه نمایند